5 Foto Yang Pernah Menggemparkan Dunia





Berikut adalah lima foto tragedi-tragedi paling sadis yang terjadi di serata  dunia, dan paling menggemparkan dunia pada masa itu:

1.Sami Budha Terbakar


Thích Quảng Đức seorang sami Budha Vietnam yang membakar dirinya sehingga mati di persimpangan jalan Saigon yang ramai pada 11 Jun 1963, sebagai protes terhadap penganiayaan umat Budha di Vietnam.

2.Tentara Iraq

Foto yang menunjukkan seorang tentara Irak yang terbakar di depan cermin hadapan trak yang hancur.

3.Penguburan Seorang Anak

Salah satu korban dari bencana industri terburuk di dunia yang dikenali dengan tragedi gas Bhopal, terjadi di sebuah kilang pestisida Union Carbide di kota Bhopal, India pada 3 Disember 1984. Kilang tersebut mengeluarkan gas dan racun yang memberikan impak kepada lebih dari 500.000 orang.

4.Kanak-kanak Sudan

Seorang kanak-kanak Sudan diekori oleh seekor burung pemakan bangkai . Sangat jelas bahawa anak itu hampir mati kelaparan, sementara burung nasar dengan sabar menunggu anak tersebut mati sehingga mendapat makanannya. Tak seorang pun tahu apa yang terjadi pada anak tersebut, yang merangkak ke arah sebuah kem makanan PBB. Fotografer Kevin Carter memenangi Pulitzer Prize untuk gambar yang mengejutkan ini, tetapi akhirnya ia bunuh diri tiga bulan setelah ia mengambil foto tersebut. Mungkin ia tidah tahan dengan hinaan orang sekitarnya.

5.Korban Taliban

Gambar tragis seorang perempuan muda Afghanistan berusia 18 tahun,Aisha adalah korban kebiadaban Taliban, hidung dan telinganya  dipotong oleh suaminya sendiri,tentera Taliban.

Comments

Popular Posts