FAKTA TERKINI : KEBAIKAN MAKANAN PEDAS



Makanan pedas bolehlah diertikan  makanan yang diolah dengan cabai. Rasa pedas juga boleh didapatkan dari lada putih, lada hitam, kunyit, dan berbagai rempah ratus lain. Anda yang menyukai makanan pedas boleh merasa senang hati, kerana rasa pedas ini mempunyai banyak manfaat kesihatan. Misalnya, seperti telah sering disebutkan sebelumnya, makanan pedas boleh menguruskan badan. Namun itu hanya salah satu contohnya sahaja. Cuba lihat manfaat lain yang belum Anda ketahui.


1. Menurunkan berat badan
Menurunkan berat badan. Siapapun pasti setuju, makanan apapun yang diberi sambal pasti akan lebih menyelerakan. Bila-bila  Anda mau, makanan diet Anda pun boleh ditambah sambal. Kalau ini  membuat Anda lebih tertib menyantap makanan sihat dengan lebih berselera, kenapa tidak? Lagipula, rasa pedas itu boleh meningkatkan metabolisme Anda. Kajian menunjukkan bahwa unsur utama dalam cabai, iaitu kapsaisin, memiliki efek termogenik yang  menyebabkan tubuh membakar kalori setelah mengunyah selama 20 minit.


2. Menyihatkan jantung
Menyihatkan jantung. Hasil kajian juga menunjukkan, budaya memakan makanan pedas menyebabkan insiden serangan jantung dan stroke yang lebih rendah. Alasannya, cabai merah dipercayai mengurangi efek kerosakan yang disebabkan dari kolesterol jahat, sedangkan kapsaisin mampu melawan radang. Keduanya merupakan faktor risiko untuk masalah jantung.


3. Mencegah Kanser
Mencegah kanser. Menurut American Association for Cancer Research, kapsaisin juga memiliki kemampuan membunuh beberapa sel kanser dan leukimia. Sedangkan kunyit, yang dijadikan bahan masak kari dan mustar, memperlambat penyebaran kanser dan pertumbuhan tumor. Bila ingin memberikan hasil maksima, kombinasikan dengan lada hitam untuk menyerap kunyit 2.000 persen lebih banyak.


4. Menurunkan Tekanan Darah
Menurunkan tekanan darah. Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung, sementara panas dari lada meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. Kombinasi hal ini akan menghasilkan sistem kardiovaskuler yang lebih kuat.


5. Mengurangi Stres
Mengurangi stres. Makanan pedas meningkatkan produksi hormon yang memberikan rasa menyenangkan, seperti serotonin. Hasilnya, makanan ini membantu mengusir depresi dan stres.

Comments

Popular Posts