manusia tanpa lengan yang luarbiasa

1. Penunggang motorsikal 

http://hermawayne.blogspot.com

Liu, 27 tahun semasa berumur 10 tahun, orang tuanya membawanya ke sarkas untuk berlatih , dan semenjak itu dia berlatih menunggang motor tanpa lengan. Menurut Liu ia sudah menunggang motor selama 10 tahun . Dia berkata bahwa sarkas tempat dia berlatih sudah tutup 3 tahun yang lalu, dan sejak itu, dia dan 2 orang temannya melakukan aksi di jalanan pula. 

Pernah suatu ketika seorang  polis menghentikannya ketika berada di jalan kerana lebihan muatan, polis itu terkejut bila melihat bahwa penunggangnya tidak mempunyai lengan. Akhirnya polis tersebut tidak jadi menyamannya  dan hanya diberi peringatan keras.

2. Pemanah 

http://hermawayne.blogspot.com

Mark Stutzman sejak lahir tidak memiliki lengan, dia dipelihara oleh keluarga yang mengandungi 7 angota keluarga. Cacat yang dimilikinya tidak membuatnya menyerah, dia melakukan semuanya dengan kakinya, dari makan, menulis, mengemudi, dan memicit tombol-tombol handphone dengan lancar bahkan lebih cepat dari orang-orang normal . 

Dia mulai serius berlatih memanah sejak berumur 16 tahun. Di dalam pertandingan, dia  bertanding melawan pemanah-pemanah normal lainnya, dan selalu menjadi  perhatian orang. Dia memanah dengan posisi duduk di kerusi dengan menahan busur dengan kaki kanannya. Dia biasanya selalu mendapat skor yang cukup bagus, dan katanya dia akan menyertai Olimpik 2012.

3. Pemain piano 

http://hermawayne.blogspot.com

Liu Wei memulai debutnya ketika dalam suatu pertunjukan, dia memainkan lagu sedih berjudul “Mariage D'amour” oleh Richard Clayderman. Para penonton kagum dengan penampilannya, tapi yang paling membuat orang terkesima adalah apabila dia memainkannya bukan dengan tangan, tapi dengan jari kaki. 

Pada 10 oktober 2010, dia dipilih sebagai pemenang dalam acara China's Got Talent, dan dia telah dihantar ke Las Vegas selama 3 minggu. Liu Wei kehilangan kedua lengannya beberapa tahun lalu .Katanya lagi, bermain piano dengan kaki pada awalnya susah, sehimgga kakinya luka dan krem. Namun seiring waktu, akhirnya dia telah menguasainya. Dia juga pernah berkata pada juri pada saat penampilan pertamanya, "Tidak ada peraturan bahwa bermain piano harus menggunakan tangan". Dan kalau pun ada, kini secara rasmi telah berubah oleh Liu Wei.

4. Penulis kaligrafi jalanan tak berlengan

http://hermawayne.blogspot.com

Seorang lelaki tak berlengan dari wilayah Shandong sedang menulis kata-kata inspirasi dalam bentuk kaligrafi China bagi para kakitangan Foxconn untuk memberikan mereka nasihat agar tidak melakukan hal-hal bodoh, seperti lompat dari pasaraya atau bunuh diri. Kerana semenjak 2010, sudah ada 10 kes bunuh diri yang dilakukan oleh pekerja Foxconn. Kata-kata itu bertuliskan, "Untuk saudara dan saudari di Foxconn, hidup itu berharga, kita harus menunaikan tugas, selalu ada jalan keluar, keharmonian bergantung pada diri sendiri". Aksi lelaki ini menjadi perhatian para warga Foxconn yang sedang  melintasinya, dan banyak dari mereka yang menyokong dan menghargai usahanya.
Dulu dia adalah seorang tukang masak di Beijing, namun sebuah ledakan gas membuatnya harus melakukan beberapa rawatan intensif sampai akhirnya kedua lengannya terpaksa dipotong. Untuk mengisi hari-harinya, dia berusaha keras untuk  menulis kaligrafi dengan kakinya. Aksinya itu bukan hanya  memotivasi orang-orang di seluruh China, tapi juga mampu melunasi biaya rawatannya yang mahal dari hasil karya-karyanya tersebut. 

5. Ahli Gusti


http://hermawayne.blogspot.com

Kayle Mayner bukan hanya seorang ahli gusti biasa, tapi dia juga paling terkenal di sekolahnya dan juga termasuk di kelasnya. Kyle lahir tanpa siku lengan dan lutut kerana bawaan cacat sejak lahir, dan dia menjadi inspirasi bagi semua orang yang memilki tangan. Kini Kyle bekerja sebagai jurucakap di Biro Washington, yang khusus untuk memberi pidato-pidato motivasi.

6. Pemain golf tak berlengan

http://hermawayne.blogspot.com
Tommy lahir pada 1893 di Buffalo, New York, anak sulung dari 5 bersaudara. Lengannya dipotong kerana mengalami kecelakaan kereta api tahun 1902. Dia menulis dengan pensil yang ditahan di mulutnya. Dia adalah presiden di kelas seniornya, menghabiskan kuliah selama 3 tahun dan berkahwin pada tahun 1919, dan kini memiliki 4 anak dan 16 cucu. 
Dulunya dia sempat menjadi caddy di sebuah club golf, sambil belajar golf dengan menggunakan leher dan bahu. Lama-kelamaan dia menjadi mahir dan menang di caddies tournament. Setelah tamat kuliah, atas dorongan saudaranya yang juga seorang pemain golf profesional, dia memulakan kariernya di kota New York. kepakarannya bermain membuatnya  popular di serata negeri, termasuk Canada dan Australia. Tommy McAuliffe akhirnya mendapat gelaran sebagai "Juara Dunia Pemain Golf Tak Berlengan". 

7. Pilot pertama tak berlengan



http://hermawayne.blogspot.com

Jessica Cox dari Tucson, Arizona dilahirkan tanpa kedua lengan. Lulusan psikologi ini boleh menulis, menaip, mengemudi, menyisir rambut, dan berbicara di telefon dengan hanya menggunakan kakinya. Dia juga dulunya adalah bekas penari dan pemegang talipinggang hitam dalam beladiri Tae Kwon-Do. Dia punya SIM tanpa batas dan juga boleh menerbangkan pesawat. Pesawat yang dikendalikannya ini merupakan salah satu pesawat yang tidak memiliki pedal yang dikhaskan. Tanpa pedal kemudi, Jessica pun bebas menggunakan kakinya sebagai lengan. Dia memerlukan hanya 3 tahun untuk mendapatkan lesen terbangnya dan sudah berlatih selama 89 jam, dengan 3 jurulatih penerbangan.


10. Pelukis tak berlengan

http://hermawayne.blogspot.com

Lukisan indah ini adalah salah satu hasil karya seorang luarbiasa bernama Peter Longstaff, 48 tahun. Dia tidak memiliki lengan, namun menggambar lukisannya dengan menggunakan kaki kanannya. Sambil belajar melukis sendiri, dia juga merupakan seorang ayah, pelatih footbal, dan pernah menjadi penternak haiwan. 

Peter lahir cacat tanpa kedua lengannya, dia belajar menggunakan kaki kanannya menggantikan lengan kanan. Dia membuka pintu dan menyalakan lampu dengan berdiri 1 kaki. Sebagai seorang remaja, dia pernah menjadi olok-olokan sebahagian orang, namun dia menjadikan hal tersebut sebagai perjuangan hidup.



** jadi amacam wahai orang yang sempurna di luar sana...takde ke rasa nak memajukan diri demi agama ,bangsa dan negara selepas membaca kisah ini##
 P  E  N  D  A  D  U  K

Comments

Popular Posts