ASAM GARAM : TAK TAU NAK KATA APA SELAIN BISMILLAH






CATATAN 24 JULAI 2012

Aku tak tahu nak kata apa selain bismillah. Aku tak tau nak mulakan dari mana tapi YA 

ALLAH aku rasa sangat letih dan penat..minda tak mampu berfungsi lagi…otak dah naik 

buntu..semua jalan tertutup

Rapat..dah takde jalan lagi dh..tertutup habis dah..aku tak tau nk wat caner lagi dah…

semua sekali hanya melibatkan satu je…pitisssssssssssssssss.mana nak cekau nk bayar keta 

2 bulan, kad kedit  3,4 bulan..hutang perabot 2 bulan sekurangnya…sewa rumah 500 …

dan yang lebih sensasi lagi kebanyakannya mesti bayar dalam 2,3 hari ning..kalau tak 

aku tak tau apa nk jadi…

Kata orang bulan puasa bulan mulia..antara bulan berkat sabda nabi….peluang untuk 

orang buat byk amalan sunat dengan ganjaran yg berlipat kali ganda…tapi aku..aku rasa 

sangat3 terkilan sebab setiap kali ramadhan aku terlepas semua tu…sebab ape..sebab 

berniaga kat bazaar..kul 7,8 baru boleh balik pastu beli barang lagi kul 10 baru smpai 

umah..kesian anak2 yang berpuasa tapi bila time berbuka ibu dan abah takde kt 

rumah..terutamanya si adik tu umo baru setahun lebih dah nak kena tinggalkan sampai 6 

jam jadi terpaksalah si angah uruskan adik-adiknya setiap kali time berbuka..percaya atau 

tidak kekusutan ini sudah lama bersama kami sekeluarga sejak 10 tahun dah benda ni 

berlarutan..tapi..apa yang kami peroleh..rasenya  zero…dok camtu jugak..tiap2 bulan gaji 

tinggal 2,3 ringgit sebab along berlesen pegang kad..terpaksa berperang mulut setiap kali 

deringan telefon dari agen-agen pengutip hutang asyik tanyakan bila nak bayar..bila nak 

buat payment..dah due 2 bulan, 3 bulan ni ‘encik’….

Nak kata kami boros..taklah jugak..beli barang pon bertengat kata org t’ganu..sekali 

sekali adalah bawak budak2 makan kfc dan yang sewaktu dengannya tapi bukan 

tiap2 bulan..Cuma time dapat duit bonus ke..loan ke..dan lain-lain yang mana lebihnya 

banyak. Kalau nak harapkan gaji memang tak merasa le semua yang telah ku 

nyatakan seperti di atas , tapi..ada tapinya… nak tau…tunggu lah catatan 26 Julai lak…

hehh hee….


# Catatan di atas adalah merupakan reality kehidupan sebenar masyarakat kelas bawahan dan pertengahan di Malaysia..yang kata kerajaan sentiasa menikmati keuntungan dari sebahagian besar rancangan kerajaan meningkatkan pendapatan perkapita dan KDNK Negara…hang nilai sendiri la#


Comments

Popular Posts