Sajak romatis bulan ini; sekiranya aku mampu berbuat begitu





                                            sekadar hiasan

Seandainya aku mampu berbuat begitu


Seandainya aku mampu berjalan di udara
Tentulah mudah untuk ku bertebaran
Meninjau kesengsaraan dan penyeksaan
Insan-insan walang mahupun gelandangan
Yang memintal belas kemanusiaan
Mengharap rasa penuh keharuman

Seandainya aku miliki gedung kemewahan
Ingin rasanya menghirup kenikmatan
Dunia dan angkatan narwastu tohmahan
Setelah aku lama tidak berpeleseran
Dalam lewat waktu lorong hitam
Memenuhi tuntutan nafsu kewajipan

Seandai bisa aku berjalan panjang
Semahunya aku menunaikan niat diam
Dalam sejambak rindu dan dendam
Dalam awal waktu perhubungan
Yang  masih belum dimuktamadkan
Setelah banyak perasaan dimakamkan

Dan seandainya mampu ku berbuat begitu
Hanya dirimu tempat ku tumpangkan
Segala kekayaan hasrat dan nurani
Segala kemiskinan dan kekurangan budi
Segala keberhasilan menuai kemenangan
Segala janji dan ikrar percintaan
Apabila tiba masanya kan ku buktikan
Dengan rahmat dan restu kasih Ilahi
Dan peredaran masa bisa ku undurkan


Awang Niskala,
Teratak Hati,Kluang, Johor.
12 januari 2013


Comments

Popular Posts