Magic shampoo : * Soap Free* Paraben Free* SLES Free* Anti Bacterial* Anti Oxidant*



Pengumuman !! Berita Baik!!
Khasiat SPECIAL Marine Essence Body Wash & Shampoo ni ialah:
* Soap Free* Paraben Free* SLES Free* Anti Bacterial* Anti Oxidant*
Meh nak saye explain sket pasal Paraben dan SLES..Sebab dulu pun tak aware sangat psal ni. Jadi skang dah tau kenalah sharing dengan semua.
Sharing is caring.
PARABENS
Parabens adalah bahan kimia yang digunakan sebagai pengawet. Ia digunakan untuk melawan bakteria dan kulat.
Hampir semua parabens yang digunakan sebagai bahan pengawet adalah buatan manusia dan bukan dari sumber semulajadi. Parabens boleh diserap melalui sistem kulit, darah dan penghadaman.
Parabens selalunya boleh didapati dalam syampu, krim pelembap, gel bercukur, gel pembersihan, pelincir peribadi dan ubat gigi, juga digunakan sebagai bahan tambahan dalam makanan.
Yang merbahayanya ia boleh menyebabkan KANSER.
SLES (Sodium Lauryl Ether Sulfate)
SLES adalah salah satu SLS (Sodium Lauryl Sulfate). Ia menunjukkan ciri2 yang sama dgn SLS cuma lebih banyak berbuih.
Sodium Laureth Sulfate agen pembersih yang tidak mahal ini biasanya digunakan di dalam pembersih kosmetik, syampu rambut, gel mandian dsb. – Ia adalah kandungan berbahaya yang digunakan di dalam produk penjagaan kulit dan rambut. Dalam industri pembersihan, Sodium Laureth Sulfate (SLS) digunakan di dalam pembersih lantai garaj, pembersih enjin, sabun pembersih kereta dsb. Ia mudah menghakis dan amat mujarab membersihkan kotoran degil di atas permukaan.
SLS digunakan di seluruh dunia dalam ujian klinikal utama iritasi kulit. Makmal menggunakannya untuk mengiritasikan kulit pada haiwan atau manusia ujian supaya mereka boleh menguji agen penyembuhan untuk melihat keberkesanannya pada kulit yang teriritasi.
Satu kajian di University of Georgia Medical College, menyatakan bahawa SLS masuk ke dalam mata, juga ke otak, jantung, hati dsb, dan menunjukkan kebolehannya untuk berada dalam suatu jangka masa yg lama di dalam tisu. Kajian tersebut juga menunjukkan SLS memasuki mata kanak-kanak dan menghalang mereka daripada membesar dengan sempurna dan juga menyebabkan pembentukan katarak bagi orang dewasa. Boleh menyebabkan keguguran rambut dengan menyerang folikel.
Diklasifikasikan sebagai dadah di dalam buih mandian kerana ia memakan perlindungan kulit dan menyebabkan ruam serta jangkitan berlaku. Berpotensi merosakkan kulit dan rambut. Membersih dengan menipiskan kulit. Mengeringkan kulit dengan mengalihkan lapisan perlindungan daripada permukaannya supaya ia tidak boleh menggalakkan kelembapan. Kerana kuasa penyerapan yg tinggi SLS ini, jumlah besar karsinogen ini diserap melalui kulit ke dalam tubuh.
SLS bertindak dengan banyak jenis kandungan yang digunakan dalam produk kulit dan membentuk nitrosomines (nitrates). Nitrates adalah karsinogenik yg berpotensi menyebabkan KANSER.
Subhanallah! Minta dijauhkan ..tuan2 kalau berkongsi perasaan yg sama dengan saya silalah PM/SMS/WASSAP/TEL : 010-9393327


Comments

Popular Posts