MENARIK !! USAHAWAN SELEBRITI DI MALAYSIA
Mungkin
ramai yang tidak mengenali Dato Wan Mohamad Sani Salleh. Tetapi jika
disebut tentang bekas model pelakon dan anggota kumpulan Impression
bersama Norman Hakim dan Eizlan Yusoff pada lewat 90an? Ha, sudah tentu
ramai yang katakan, “Oh dia ke?!”
Jejaka
berusia 34 tahun berkelulusan Diploma Pengurusan Perniagaan Universiti
Kolej Sunway ini merupakan antara usahawan merangkap artis yang paling
berjaya dalam bidang perniagaan. Dianugerahkan Darjah Dato Indera
Mahkota Pahang (DIMP) oleh Sultan Ahmad Shah yang membawa gelaran dato
pada 2009, beliau kini adalah pengarah urusan SANI United Sdn Bhd
(SUSB). Sebelum ini Dato Sani Memulakan perniagaan dengan membuka
bengkel membaiki kenderaan. Pada tahun 2003 Dato Salleh menubuhkan SUSB
dengan 2 lagi rakan kongsi yang menarik diri tak lama kemudian yang
menyebabkan Dato Sani terpaksa mengambil risiko dengan seorang pekerja
dan hanya pada 2006 barulah menyaksikan SANI Express berada di
jalanraya dengan 6 buah bas. Kini setelah 7 tahun berlalu SUSB memiliki
lebih 150 pekerja dan mempunyai bangunan 3 tingkat sendiri Wisma Dato’
Sani yang terletak di Klang Sentral.
Bercerita
tentang khidmat yang disediakan, 25 buah bas 2 tingkat telah beroperasi
yang di lengkapi teknologi keselamatan dari Sweden bernilai 40 juta
yang dapat mengesan ketidakfungsian teknikal lebih awal. Kaunter tiket
juga diliputi CCTV yang disambungkan dengan ibupejabat bagi melancarkan
operasi. Ibu pajabat di Klang sentral juga memiliki pusat latihannya
sendiri. Bagaimanapun SUSB tak lari dari krisis apabila kemalangan maut
melibatkan bas syarikatnya yang menyebabkan kes ini disiasat oleh LPKP.
Figura
ini sebenarnya merupakan seorang yang sangat bercita-cita sendiri dan
ketika beliau mencapai satu tahap dimana beliau mula befikir
bagaimanakah hidupnya jika terus berada di bidang seni dan hiburan yang
benar-benar bergantung kepada bakat dan peminat. Oleh yang demikian,
beliau telah mengubah arah tuju hidupnya dengan memulakan perniagaan
perkhidmatan bas ekspres.
Destinasi ke Pantai Timur sudah ditawan dan kini semakin ligat meneroka destinasi ke Alor
Setar di utara.Lebih mengagumkan, bermula bulan ini 25 bas dimiliki,
semuanya bas dua tingkat yang tampak elegen dan semestinya menjanjikan
keselesaan.Bagi Wan Mohd Sani atau lebih mesra dengan panggilan Sani,
apa dikecapinya hari ini di luar jangkaan, malah tidak pernah
diimpikannya. Beliau memulakan perniagaan atas dasar minat dan mahu
merubah kehidupannya ke tahap lebih baik.
“Biasalah,
dulu masa jadi artis memang saya main-main. Masuk industri hiburan,
jadi model, penyanyi dan pelakon sehingga lama kelamaan saya sedar
sampai bila saya harus begitu. Ketika itu hidup sekadar untuk cari
makan dan hiburkan diri sendiri. Bukan saya kata bidang hiburan tak
menjanjikan kejayaan, tetapi biasanya sukar untuk cemerlang dalam
bidang itu,” adalah kata-kata figura hebat yang dipetik dari artikel
hasil temuramah wartawan hiburan di Wisma Dato Sani di Klang Sentral,
Klang bersama rakan karibnya, Pengarah Urusan Federal Malay Holding Sdn
Bhd, Datuk Sharifuddin Musa.
Wisma
tiga tingkat dinamakan Wisma Dato Sani di Klang Sentral itu serba
lengkap. Selain menjadi pusat operasi, wisma itu dilengkapi asrama,
pusat latihan dan surau. Paling menarik, segala operasi di kaunter
tiket Sani Express di setiap negeri dipantau secara langsung menerusi
kamera litar tertutup yang dipancarkan terus ke wisma berkenaan.
Menurut Sani, selain minat, antara faktor kejayaannya adalah sikapnya
yang tidak malu bertanya dan belajar daripada sesiapa saja.
Dalam artikel yang sama, dapat diteka yang artis ini sangatlah down to earth! Katanya,
“saya bukan sekolah tinggi sangat. Saya belajar daripada orang
berpengalaman, malah dengan sesiapa saja. Dengan pemandu bas saya
belajar, dengan mekanik saya belajar, malah dengan orang yang pernah
gagal juga saya belajar kerana kegagalan itu akan saya jadikan
iktibar.Daripada situ kita dapat ilmu, malah sampai sekarang saya masih
belajar. Saya buat analisis dan kajian sendiri, baru kita boleh
kendalikan perniagaan dengan baik”. Dan disebabkan Dato Sani ini masih
bujang (peluang hebat untuk artis-artis wanita di luar sana), beliau
mampu memberi tumpuan 100 peratus kepada perniagaan.
SANI Express mensasarkan untuk memiliki 100 bas dan meneroka semua laluan di negara
ini dalam tempoh tiga tahun lagi. Menurut beliau, sebanyak RM100 juta
akan dilabur untuk tujuan itu dan beliau mensasar untuk memiliki 500
kakitangan dalam tempoh berkenaan. Selain itu, beliau juga melibatkan
diri dalam perniagaan perhotelan dan hartanah.
Ezany Nizariff
Seorang
lagi selebriti lelaki yang tidak kurang hebatnya ialah Ezany Nizariff,
jejaka berusia 36 tahun yang popular dengan watak Irfan dalam drama
bersiri Natasha, sekarang sudah bergelar usahawan belacan. Rupanya
sejak setahun lalu, syarikatnya EMP Sdn. Bhd, sudah menghasilkan
‘Belacan Ezany’. Bermula secara kecil-kecilan, Ezany kini mampu
berbangga apabila kicap dan belacannya telah berada di pasaraya
terkemuka seperti Giant, Mydin dan Jaya Jusco. Malah artis ini kini
mempunyai kilang di Lestary Perdana, Seri Kembangan, Selangor.
Memulakan
karier sebagai pelakon, Ezany ke sana ke mari menghadiri uji bakat
dengan menaiki pengankutan awam sahaja. Apabila semakin naik, usahawan
muda ini berkereta Satria warna hijau. Setelah memperoleh pendapatan
yang lumayan melalui drama-drama popular beliau, keretanya bertukar
kepada Kia Sorento dan kini beliau sudah pun memiliki kereta BMW dan
dua buah kondominium hasil pendapatan berniaga!
Satu
sifat Ezany yang boleh dipuji ialah beliau tidak berasa malu menjual
belacan kerana katanya belacan adalah salah satu perencah masakan
Melayu.
“Sejak
dulu belacan memang tidak boleh dipisahkan daripada masakan kita
walaupun ia sedikit berbau. Sebab itu kalau kita sebut belacan, dengan
sendirinya kita tahu ia berkaitan dengan masakan Melayu. Sebab itu pada
setiap bungkus Belacan Ezany tertera gambar saya, siap bersongkok dan
berpakaian baju Melayu,” kata Ezany dalam satu petikan surat khabar
yang mengumpulkan golongan artis berniaga.
Kini,
kilang belacan Ezany di Sungai Berambang, Perlis dah boleh keluarkan
50,000 ketul belacan sebulan. Belacan yang dijual seberat 150 gram dan
70 gram itu dihasilkan oleh 10 wanita kampung dengan menggunakan udang
geragau. Belacan yang diusahakan syarikat usahawan muda ini menggunakan
seratus peratus udang geragau. Tetapi ada juga yang dibuat dengan
menggunakan campuran ikan dan udang.
Selain
belacan, syarikat Ezany turut mengedar kunyit serbu, rempah ikan,
rempah kurma dan pelbagai lagi perencah masakan. Apabila jenama Ezany
sudah terkenal terutamanya di kalangan peminatnya, Ezany dengan bijak
mengambil peluang untuk menjual sos tomato dan sos cili dan turut
mempunyai jenama pakaiannya sendiri iaitu Grassjeans yang kini dijual
di Jaya Jusco. Beliau memang ahli perniagaan yang pandai merebut
peluang!
KRU
Beralih
kepada usahawan yang ketiga, nama trio tiga adik beradik ini sudah
memang tersangat dikenali diseantero Asia. KRU. Tiga aksara yang
melambangkan kesungguhan, muzik, inovasi dan teknologi tiga artis
Melayu yang boleh dibanggakan. Kumpulan yang sudah lebih sedekad
membabitkan diri dalam perniagaan berkisarkan muzik ini bijak
menggunakan segala peluang yang ada untuk mengukuhkan kedudukan dalam
industri seni.
Kejayaan
mengukir nama dalam dunia seni suara turut memberi kesan kepada
penghasilan filem termasuk aspek pentadbiran dan penerbitan. Malah
sejak akhir-akhir ini Kru sibuk mengukuhkan kedudukan mereka untuk
menjadi satu jenama di medan antarabangsa. Semua syarikat milik mereka
disatukan di bawah satu entiti di beri nama KRU STUDIOS, malah sudah
mempunyai cawangan di luar negara.
Perkembangan
positif dalam dunia perniagaan bukan saja membanggakan tiga beradik itu
malah kalangan yang mengikuti kemajuan kerjaya seni mereka. Perkara itu
turut dikongsi semua pihak. Dek kesibukan dan urusan perniagaan yang
semakin berkembang, syarikat yang berpusat di Setiawangsa ini sudahpun
mengalihkan operasinya ke Cyberjaya tidak lama lagi.
KRU
bermula dari bawah, mereka mendaki setiap anak tangga untuk menuju ke
puncak dan yang paling penting, mereka tidak menunggu peluang, mereka
menciptanya! Pada peringkat awal perniagaan pada 1992, mereka hanya
menyewa bilik kecil. Kakitangannya, adalah Norman Abdul Halim, vokalis
KRU dan ibu. Apabila perniagaan mereka sudah berkembang, mereka
berpindah ke Setiawangsa seterusnya membeli blok perniagaan itu pada
1996 dan 1997. Disebabkan pejabat di Setiawangsa yang agak padat dengan
jumlah pekerja yang semakin ramai dan pelbagai perancangan yang sedang
giat diatur, pihak pengurusan KRU iaitu mereka sendiri bertekad untuk
berpindah ke sebuah lokasi yang lebih selesa. BERKELUASAN 15.39 ekar di
atas sebidang tanah di Cyberjaya, KRU Studios dilengkapi pelbagai
kemudahan canggih untuk tujuan penerbitan, ia dilihat sebagai simbol
kejayaan kepada KRU yang ditunjangi tiga beradik popular, Norman Abdul
Halim, Yusry Abdul Halim serta Edry Abdul Halim.
Bangunan
tersebut dilengkapi dengan studio penerbitan audio, studio suntingan,
studio pengimejan digital dan studio animasi visual kesan khas. Selain
itu, ia juga menyediakan dua pentas persembahan yang masing-masingnya
berkeluasan 2,500 dan 10,000 kaki persegi untuk tujuan persembahan
konsert dan rakaman program-program televisyen. Selain itu, ia juga
menyediakan bilik-bilik serbaguna seperti bilik pakaian, bilik solekan
serta bilik untuk artis.
Tak
cukup dengan itu, KRU Studios turut tidak lupa untuk menyediakan ruang
untuk set penggambaran luar terutama untuk perfileman, ruang pejabat
untuk disewa oleh syarikat produksi yang bukan sahaja daripada bidang
filem malah pengiklanan. Dan yang paling utama, KRU Studios mampu
berbangga apabila studionya di Cyberjaya turut menawarkan sistem
penataan kesan khas dan imej janaan komputer (CGI) yang kini banyak
digunakan dalam industri penerbitan.
Bidang
muzik telah mereka kuasai. Feminin, Elite, Adam AF2, Dafi, Innuendo,
Ezzlyn-semua adalah artis rakaman KRU yang rata-ratanya Berjaya di
arena muzik tanah air. Kini, KRU lebih menumpukan kepada bidang filem,
sesuatu yang mereka memang ingin terokai dari umur remaja lagi. Dengan
adanya KRU Studios ini, KRU merancang untuk menghasilkan 12 buah filem
dalam setahun dan menggiatkan penghasilan penerbitan-penerbitan lain.
Meskipun Thailand dan beberapa negara rantau Asia memiliki teknologi
HD, KRU Studios menawarkan perkhidmatan yang jauh lebih murah di
samping lokasinya strategik.
KRU
sememangnya artis yang tidak pernah kenal erti BEREHAT. Buktinya,
mereka telah pun menghasilkan sebuah dokumentari berorientasikan budaya
tempatan untuk pasaran luar. Dokumentari itu berkisar tentang keris,
wau, batik dan kehidupan masyarakat Bajau Laut serta penduduk Portugis
di Melaka. Yang membanggakan ialah dokumentari itu telah berjaya
dipasarkan di 22 buah negara dan ada dokumentari terbabit berjaya
memenangi anugerah dalam satu majlis penganugerahan di Bali, Indonesia
tahun lalu.
Kejayaan
Norman bersama dua adiknya, Yusry dan Edry adalah berdasarkan usaha
mereka membina perniagaan sejak 1992 dari modal sebanyak RM2,000
sahaja. Tetapi kini, mereka sudah ada aset bernilai jutaan ringgit
termasuk bangunan sendiri yang berharga RM4.8 juta. Norman, 36 tahun,
ialah Presiden dan Ketua Eksekutif kepada syarikat KRU Capital Sdn Bhd
yang mempunyai 6 anak syarikat iaitu KRU Music Group, KRU Publishing,
KRU Communications, KRU Films, KRU Media dan KRU Matrix. KRU Capital
juga telah mengembangkan sayapnya ke Amerika Syarikat dan Singapura
dengan penubuhan KRU America Inc. dan KRU Singapura Pte Ltd.
Usahawan Selebriti Wanita di Malaysia
Neelofa
Perniagaan kini sudah menjadi aktiviti kedua bagi golongan artis terutamanya yang wanita. Mana taknya, semuanya hendak perfect dan up-to-date kalau bercerita tentang wanita, apatah lagi artis! Baru-baru ini . Pelakon Jiwa dan Lara, Neelofa atau Lofa, 22 tahun ni bukan saja aktif berlakon, dia kini mengusahakan pernigaan kasut tumit tinggi. Neelofa ada sebuah blog (neelofaheels.blogspot.com) yang khas untuk mempromosi dan menjual kasut kasut dengan jenama Lofa. Beliau akan menukarkan nama jenama Lofa itu kepada nama dia sendiri iaitu “Neelofa” dalam waktu terdekat.
Kini
perniagaan kasut Lofa sudah berjalan selama 1 tahun lebih. Usahawan
cantik molek ini sedang berusaha untuk memperkembangkan perniagaan
kasut tumit tingginya dengan mempelbagaikan material produk, tekstur
dan warna kasut. Kasut kasut dalam koleksinya dijual dengan hargar
sekitar RM 150 hingga 350 setiap pasang. Kasut-kasut ini bukan direka
oleh Lofa tapi Lofa pilihnya daripada sebuah katalog dan sumbernya dari
luar negara. Kasut ini dibuat penjenamaan semula dengan menggunakan
nama Lofa pada mulanya.
Walaupun
masih muda, beliau bercita-cita tinggi untuk membuka cawangan. Dan
baru-baru ini, beliau sudahpun mendaftarkan syarikat dengan nama
Neelofa Sdn Bhd di MITI (Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan
Industri). Neelofa dan sorang lagi artis, Fizo Omar telah mendapat
geran RM200,000 untuk mengusahakan perniagaan mereka. Geran itu akan
digunakan untuk mempromosi dan rebrandingkan kasut kasut tumit tinggi
selain menampilkan konsep dan rekaan baru. Anak kelahiran Kelantan ini
dikatakan akan membuka sebuah gudang khas sama ada di Shah Alam atau
Damansara untuk memudahkan proses penghantaran dan penyimpanan
kasut-kasutnya.
Sememangya orang Kelantan memang bijak berniaga!
Fasha Sandha
Baiklah,
usahawan artis wanita yang kedua ini amatlah popular. Hampir semua
rangkaian TV baik yang percuma mahupun yang berbayar selalu menayangkan
wajah jelita beliau. Fasha atau nama sebenarnya Nur Fasha Sandha
Hassan, 27, yang selama ini dikenali sebagai pelakon popular menerusi
filem dan drama bersiri televisyen kini menambah satu lagi portfolio
dirinya. Daripada gelombang seni, wanita cekal itu menjana satu
transformasi besar. Fasha kini adalah Pengarah Urusan Chinta Hair Salon
& Beauty.
Beroperasi
sekitar hujung Februari 2011, salun kecantikannya menawarkan
perkhidmatan daripada memotong, mewarna hinggalah meniup kering rambut.
Di samping itu, salun tersebut turut menawarkan khidmat urutan, bengkel
solekan dan rawatan wajah. Fasha juga berhasrat menjadikan salun
tersebut sebagai pusat sehenti dalam berkongsi maklumat mengenai
kecantikan dan penampilan dengan wanita-wanita yang meminati skop yang
serupa.
Mesti
ramai yang mengganggap artis popular seperti beliau mudah sahaja untuk
menyimpan modal untuk dibuatberniaga. Sebenarnya tidak! Selama setahun
Fasha tidak menuruti nafsu membeli-belah semata-mata mahu menyimpan
wang untuk pelaburan bisnesnya. Bukan senang untuk dilakukan oleh
seorang artis wanita popular!
Tetapi
kenapa namanya Chinta? Kata Fasha, Chinta diambil sempena nama watak
dalam drama terbarunya yang bermaksud seorang gadis yang sungguh
bertuah kerana dirinya tak lekang dengan kasih dan sayang. Justeru,
beliau inginkan salunnya mempunyai aura yang sama antara beliau dengan
para pelanggan yang berkunjung. Disebabkan pengaruh yang sangat
mendalam terhadap drama itu, Fasha meronakan warna ungu dan putih pada
dekorasi salunnya. Tema warna yang sama digunakan pada montaj drama
berkenaan. Bagi rekaan dalaman yang dilihat begitu sofistikated pula,
ideanya digembleng bersama ahli keluarga.
Chinta
menggunakan khidmat jurusolek terkenal, Mohd. Shahrul Azlan Abd. Rauf,
32, yang dikenali sebagai Deq Sha. Deq Sha yang pernah menata rias
nama-nama besar seperti Liyana Jasmay dan Scha Al-Yahya telah
bekerjasama dengan Fasha sejak pelakon itu berusia 18 tahun.
Fasha
juga melantik pendandan rambut kegemarannya, Connie untuk memberi
sentuhan gaya yang dikehendaki para pelanggannya. Selain itu, empat
stafnya yang lain turut memiliki segala kemahiran tentang salun.
Walaupun
ini perniagaan pertama Fasha, pertaruhan kepada bisnes tersebut bukan
satu eksperimen. Sedar bahawa dirinya kosong dengan pengalaman, Fasha
Sandha yang lakonannya memang boleh meruntun jiwa sesiapa sahaja tidak
segan bertanya kepada mereka yang telah melalui asam garam dan jatuh
bangun dalam bisnes.
Demi
Chinta, usahawan muda itu akan mengurangkan masa berlakonnya. Katanya,
dia tidak sabar untuk mengikuti kursus kecantikan selama enam bulan di
salah sebuah institut untuk menajamkan skilnya. Jadi, kepada sesiapa
yang bertuah, mungkin mereka berpeluang mendapat sentuhan seorang yang
bernama Fasha Sandha!
Dan
seperti yang dijangka,salun yang terletak di Wangsa Maju itu bukan
sahaja dikunjungi oleh rakan artis malah turut menjadi tumpuan orang
ramai. Kebanyakan yang datang membuat rawatan spa atau rambut akan
datang lagi kerana rata-rata mereka berpuas hati dengan perkhidmatan
yang diberi oleh tiga orang kakitangannya, Zetty, Ewin dan Mario.
Salun
yang beroperasi setiap Selasa hingga Ahad dari pukul 11 pagi hingga
9.30 malam itu turut menerima sentuhan istimewa Fasha. Beliau berada di
salun empat kali seminggu, biarpun sibuk dengan penggambaran.
Memandangkan bisnenya berjalan lancar, beliau bercadang untuk membuka
dua lagi cawangan Chinta. Satu di Johor Bahru, tempat kelahiran saya
dan Perlis. Selain mengutamakan keselesaan pelanggan, Salun Chinta juga
amat menitik beratkan soal keselamatan. Fasha sanggup mengeluarkan
bajet lain untuk memasang kamera litar tertutup (CCTV), sistem amaran
dan mengupah seorang pengawal keselamatan mengawasi premisnya.
Dato’ Siti Nurhaliza
Usahawan
yang ketiga untuk dibicara ini ialah siapa lagi kalau bukan Penyanyi No
1 Malaysia, Dato’ Siti Nurhaliza. Pelancaran produk kosmetik dan
penjagaan kulit jenamanya sendiri iaitu “SimplySiti” sememangnya
mendapat sambutan hangat daripada peminat beliau yang pastinya
sangatlah ramai di seluruh negara termasuk di Singapura, Brunei dan
Indonesia.
Pelaburan
besar telah dibuat untuk menghasilkan produk kecantikan bermutu
merangkumi penjagaan kulit SimplySiti C Bright, SimplySiti New Age dan
SimplySiti Acne Solution selain Krim Simply 5 yang istimewa. Harapan
ahli perniagaan muda ini adalah supaya produk sulung beliau mampu
menembusi pasaran negara luar terutama jiran terdekat iaitu Singapura,
Brunei dan Indonesia selain Timur Tengah memandangkan ia diiktiraf
halal oleh Jakim. Ini penting kerana majoriti bakal pembeli produk ini
adalah terdiri daripada golongan orang islam.
Memanfaatkan
pengalaman menjadi duta produk kecantikan seperti Maybelline &
Pantene, semua produk SimplySiti dipasarkan di lebih 200 rangkaian
farmasi Watson seluruh negara dan pasar raya Jusco. Kehadiran suami
beliau, Dato’ Khalid sebagai rakan kongsi yang mempunyai pengalaman
luas dalam bidang perniagaan sememangnya membantu menjayakan perniagaan
kosmetik beliau.
Mesti
ramai yang ingat produk ini hanya sekadar untuk menambah satu lagi
punca pendapatan figura terkenal ini. Tak mungkin beliau sendiri
memakainya. Betul? Stigma itu salah! Dato’ Siti telah menggunakan dan
menguji produk yang diproses ketika R&D dijalankan selama 6 bulan
sebelum ianya berjaya dipasarkan kepada orang ramai.
Menggunakan
khidmat ahli saintis dari Korea, bahan-bahan yang digunakan dalam
produk SimplySiti semuanya berunsurkan bahan-bahan semula jadi seperti
ekstrak daun Prunella Vulgaris yang mampu merawat semuala luka dan
radang kulit. Sepertimana yang diketahui, Korea merupakan pusat
pembikinan dan pembuatan produk kosmetik yang terunggul di dunia, Dato
Siti dan pasukannya telah membawa beberapa ahli saintis Korea ke
Malaysia untuk mengkaji dan merasai cuaca di sini supaya mereka faham
masalah dialami oleh wanita-wanita di Malaysia. Hebat, bukan?
Tetapi
ini tidak bermaksud percaturan beliau lancar. Baru-baru ini produk
kosmetik SimplySiti dikatakan mengunakan berus bulu babi dalam
produknya. Menjawab spekulasi yang mampu menggagalkan perniagaan
sekaligus mencemarkan imej baik yang dipelihara beliau, Dato’ Siti
menafikan dakwaan tersebut dengan segera. Sejurus selepas itu, dalam
masa beberapa hari sahaja, kesemua produk keluaran syarikat tersebut
disahkan secara rasmi telah mendapat pengesahan halal daripada Jabatan
Agama Islam Malaysia (JAKIM) sebelum dipasarkan kepada umum. Alah bisa
tegal biasa lah katakan kalau menghadapi dugaan ketika berniaga kan?
Dan
seperti yang boleh diagak, jualan produk SimplySiti sangat
memberansangkan walaupun baru satu bulan ia dilancarkan. Dato Siti lah
katakan, personaliti yang hebat, kareer yang mantap, sudah tentu jualan
pun mengkagumkan!
Dynas
Beralih
kepada pelakon dan pengacara Wan Edrinas Wan Mokhtar, 28 tahun. Bak
kata Daphne Iking, Dynas merupakan wanita yang paling matang dan
berfikiran jauh mengenai perancangan masa depan walaupun dia rakan
termuda di kalangan teman mereka yang lain seperti Yasmin Hani, Atilia,
Sazzy Falak dan Aishah Sinclair.
Mengakui
tentang hal tersebut, ibu beranak satu ini begitu teliti dengan setiap
perancangan yang dilakukannya. Kerana semangat dan kecekalannya juga,
perancangan memiliki sebuah butik khas buat ibu-ibu moden terlaksana
jua. Kini beliau boleh berbangga dengan Butik Dynas Nursing Attire atau
DNA telah dilancarkan di pusat beli-belah The Curve, Mutiara Damansara,
Selangor.
Tetapi
mengapa perniagaan pakaian ibu mengandung? Bekas pengacara Beat TV
berasa tidak selesa dengan pakaian mengandung yang berada di pasaran.
Beliau sendiri menghadapi kesukaran untuk mencari pakain mengandung
yang sesuai dan moden ketika mengandungkan Khyra Khalisa. Malah pakaian
khas buat ibu yang menyusukan anak juga sukar untuk dicari di Malaysia
dan hal tersebut membuatkan Dynas mula mengilhamkan beberapa pakaian
yang sesuai.
Beliau
berpendapat, semakin kurang para ibu yang memberikan susu mereka kepada
anak-anak dan salah satu faktornya adalah tiada pakaian yang sesuai
buat mereka lebih-lebih lagi buat ibu yang berkerjaya. Dengan rekaan
pakaian untuk ibu ini, artis jelita ini berharap tiada lagi ibu-ibu
mengandung mahupun yang menyusukan anak malu dengan gelaran ‘ibu’
kerana pemakaian yang kurang moden.
Sanggup
berbelanja besar dengan mengeluarkan wang sejumlah RM150,000 untuk
membuka butik Dynas Nursing Attire (DNA), pada mulanya beliau tidak ada
keberanian dan kurang yakin untuk membuka perniagaan bersendirian
lebih-lebih lagi terpaksa mengeluarkan modal yang besar tanpa membuat
pinjaman. Bagaimanapun, keluarga, ibu dan seorang rakan daripada
Nurturing Concept iaitu Rita yang telah menaikkan semangat dan
menyokong beliau untuk bergerak sendiri dalam perniagaan ini.
Graduan
Diploma Komunikasi Massa dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah
Alam ini seperti yang diketahui ramai amat peka pada penjagaan
kecantikan diri secara luaran dan dalaman. Bergelar ibu juga bukanlah
satu alasan untuk dirinya semakin malas dengan penjagaan diri. Walaupun
bergaya moden, Dynas juga tetap menjaga kecantikannya dengan amalan
tradisional Melayu.
Comments
Post a Comment