Skip to main content

RANGKUMAN PERKEMBANGAN PENCEROBOHAN SULU DI LAHAD DATU,SABAH


Ibu: Ins Zulkifli minat kerjaya beruniform sejak sekolah rendah
2 Mac 2013
Zulkifli Mamat
Zulkifli Mamat
BESUT - "Tiada perkataan diucapkan, hanya tangisan yang saya dengar daripada menantu saya ketika saya menghubunginya petang tadi," kata Khatijah Ismail, ibu kepada anggota komando polis yang terkorban dalam kejadian tembakan dengan penceroboh bersenjata di Lahad Datu, Sabah semalam.
Khatijah, 64, berkata, dia menghubungi menantunya yang tinggal di Ipoh itu apabila diminta berbuat demikian oleh seorang anak saudaranya untuk mendapatkan berita lanjut mengenai kejadian itu.

Dalam kejadian kira-kira pukul 10 pagi semalam, Insp Zulkifli Mamat, 29, adalah antara anggota pasukan keselamatan yang terkorban dalam kejadian tembakan yang turut membunuh 12 penceroboh bersenjata rakyat asing itu.

Khatijah, ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kubang Ikan dekat Gong Bayor di sini, berkata beliau mendapat perkhabaran sedih itu ketika mengikuti satu program anjuran Pergerakan Wanita Umno Besut di kampungnya kira-kira pukul 4 petang.

"Ketika itu Mak Cik sedang mengikuti satu program kemasyarakatan apabila saya dipanggil oleh seorang anak saudara yang menyuruh saya menelefon isteri arwah di Perak untuk mengetahui berita lanjut," katanya.

Khatijah berkata, dia terus menghubungi isteri arwah, Noraziah Nor, 29, yang merupakan seorang guru di Ipoh, tetapi tidak mendengar sebarang suara daripadanya kecuali tangisan.

"Bila saya mendesak, dia (Noraziah) memberitahu suaminya telah terkorban dalam insiden serangan di Lahad Datu. Mak cik terkejut dan terus rebah pengsan," katanya.

Khatijah memberitahu bahawa anak ketiga daripada enam beradik itu menyertai perkhidmatan polis kerana amat berminat dengan kerjaya yang memakai uniform sejak di bangku sekolah rendah lagi.

Zulkifli adalah graduan Universiti Malaya dan berkahwin dengan Noraziah yang berasal dari Perlis. Pasangan itu dikurniakan dua anak lelaki berumur lima dan satu tahun dan Noraziah kini mengandung anak ketiga.

"Zulkifli seorang anak yang baik dan bersopan santun serta amat mesra dengan adik-beradik," kata Khatijah.

Khatijah berkata sebelum bertolak ke Lahad Datu Jumaat lepas, arwah menghubunginya dan meminta Khatijah mendoakan keselamatannya dan berharap ibunya tidak bimbang.- Bernama

Ibu Ins Zulkifli dapat petanda buruk
                  
Ibu Ins Zulkifli dapat petanda buruk
Khatijah menahan sebak menatap gambar anaknya yang terkorban.
BESUT - Ibu pegawai polis yang terkorban di Lahad Datu, Sabah, Inspektor Zulkifli Mamat, 29, tidak menyangka rupa-rupanya rasa berdebar dan mata berkelip-kelip sejak tiga hari lalu memberi khabar buruk buatnya sekeluarga.

Khatijah Ismail, 64, berkata, dia tidak tahu kenapa dia berperasaan sedemikian, tetapi seolah-olah memberi petanda buruk.

“Saya dapat berita kematian anak ketiga saya apabila diminta pulang oleh anak saudara ketika saya mengikuti program kemasyarakatan berhampiran rumah.

"Memang benarlah apa yang saya takutkan apabila betul-betul berlaku kejadian buruk terhadap anak lelaki saya," katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya di Kampung Kubang Ikan, dekat sini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 10 pagi itu, Inspektor Zulkifli adalah antara anggota pasukan keselamatan yang terkorban dalam kejadian tembakan yang turut membunuh 12 penceroboh bersenjata rakyat asing itu.

Menurut Khatijah yang tidak mampu menahan kesedihan akibat kehilangan anak lelakinya itu berkata, dia turut menghubungi isteri Zulkifli, Nor Aziah Nor, 28, yang berada di Ipoh, Perak.

Katanya, kali terakhir anaknya itu menghubunginya adalah pada Jumaat lalu ketika dia mahu berlepas ke Lahad Datu.

“Dia beritahu hendak ke sana dan saya doakan dia selamat pergi dan balik. Arwah juga kata akan pergi sekejap sahaja dan akan pulang menemui saya semula," katanya dalam nada sebak.

Khatijah berkata, anak ketiga daripada enam beradik itu adalah bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Nasiruddin Shah di sini dan melanjutkan pengajian di Universiti Utara Malaysia (UUM).

“Zulkifli seorang anak yang baik dan bersopan santun serta amat mesra dengan adik-beradik,” katanya.

Jenazah Zulkifli dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Gong Bayor dekat rumahnya hari ini selepas tiba dengan penerbangan dari Lahad Datu.

Allahyarham akan dikebumikan dengan penuh adat istiadat Polis Diraja Malaysia dan dianggap sebagai pahlawan negara.


Jenazah dua anggota komando diterbangkan dari Lapangan Terbang Tawau

2 Mac 2013
LAHAD DATU - Jenazah dua anggota komando polis komando VAT 69 yang terkorban semalam dalam insiden tembakan membabitkan kumpulan penceroboh bersenjata dari Selatan Filipina di Kampung Tanduo di sini diterbangkan ke ibu negara awal hari ini.

Penerbangan itu pada asalnya dijadual tiba lewat malam tadi.

Jenazah kedua-dua anggota itu diterbangkan ke Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang dari Lapangan Terbang Tawau pada pukul 7.55 pagi dengan pesawat Charlie.

Anggota yang terkorban dari Kem Ulu Kinta itu ialah Insp Zulkifli Mamat, 29, dan Kpl Sabarudin Daud, 46.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam TUDM Mejar Kamarulzaman Ali memberitahu Bernama, jenazah Zulkifli akan diterbangkan ke Pangkalan Udara TUDM Gong Kedak, Kelantan untuk dikebumikan di kampung halamannya di Kampung Kubang Ikan, Besut, Terengganu.

Jenazah Zulkifli yang akan diterbangkan dengan menaiki pesawat CN235 dari Subang akan diiringi balunya, Noraziah Noor dan dua anak lelaki, katanya.

Sementara jenazah Sabarudin pula akan dikebumikan di kampungnya di Sungai Lias, Sungai Besar, Sabak Bernam, Selangor.

Allahyarham meninggalkan balu, Nurunisa Abu Bakar dan tiga anak -- dua lelaki dan seorang perempuan.

Jenazah kedua-dua anggota polis komando itu disembahyangkan di Masjid Batalion 17 Pasukan Gerakan Am di sini lewat malam tadi sebelum diterbangkan ke Subang.

Dalam kejadian tembakan semalam, tiga anggota komando turut cedera iaitu Kpl Mohd Tarmizi Hashim, 32, Kpl Azman Ampong, 39, dan Konstabel Mohamad Qaiyum'aiqal Zolkifli, 22. - Bernama

Kpl Azman hanya cedera, keluarga kesal laporan media
                   
LAHAD DATU - Keluarga seorang daripada anggota polis yang cedera dalam insiden tembakan membabitkan kumpulan penceroboh di Kampung Tanduo di sini hari ini, kesal dengan laporan media yang mengatakan anggota polis berkenaan terbunuh dalam kejadian itu.
Madun Buyung, 57, dari Kampung Tabanak, Lahad Datu, keluarga terdekat kepada Kpl Azman Ampong, meminta media massa supaya lebih berhati-hati sebelum  menyiarkan laporan mereka.
"Semua media mesti pastikan maklumat mereka tepat. Dapatkan pengesahan daripada pihak doktor terlebih dahulu sebelum menyiarkan laporan," katanya  kepada pemberita ketika ditemui di Hospital Lahad Datu di sini hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan sebuah media elekronik kononnya Azman terbunuh dalam insiden itu sedangkan anggota berkenaan cuma  cedera di tangan dan kaki.
Azman adalah antara tiga anggota polis yang cedera dan menerima rawatan di hospital di sini. Madun berkata laporan tidak tepat itu telah meresahkan anggota keluarganya.
"Setelah mendengar laporan itu di televisyen, saya bergegas ke hospital (Lahad Datu) dan apabila tiba di sini saya dapati anak saudara saya ini dalam  keadaan stabil," katanya. - Bernama & Sinar Harian

Comments

Popular Posts